Bron: Windt Legal, advocaten te Rotterdam, 010-2617500
Datum: 27 maart 2020
Overmacht in tijden van crisis
I. Inleiding
II. Toepasselijk recht
III. De gebruikelijke situatie
IV. Force majeure
Uiteindelijk gaat het om datgene wat naar het inzicht van partijen een aansprakelijkheidsuitsluiting rechtvaardigt. De leverancier die niet meer kan leveren door het sluiten van het luchtruim, kan zich bijvoorbeeld – als hij dat heeft bedongen – beroepen op force majeure. Zodoende kan hij niet aansprakelijk worden gesteld voor de schade die uit zijn nalaten voortvloeit. Mogelijk kan dat ook met een beroep op artikel 6:75 (zie onder 4.1 en par. 6) (voor zover van toepassing), maar dan rijst wel de vraag of aan de voorwaarden van die bepaling geheel is voldaan.
V. Algemene voorwaarden
Kennisneming
Onredelijk bezwarend
B2C
B2B
VI. Wettelijke overmacht
VII. Onvoorziene omstandigheden
VIII. Advies
*1 Richtlijn 93/13/EEG van de Raad van 5 april 1993 betreffende oneerlijke bedingen in consumentenovereenkomsten (Pb L 95 (1993) p. 4), voor het laatst gewijzigd door Richtlijn 2011/83/EU (Pb. L 304 (2011) p. 64.
*2 Vgl. HR 18 juni 2004, NJ 2004,585, ECLI:NL:HR:2004:AO6913, r.o. 3.7; Hof Arnhem Leeuwarden, ECLI:NL:GHARL:2018:549, r.o. 4.8; Rb. Rotterdam 11 april 2018, NJF 2018/429,