Je begint als Senior buyer bij een bouwer van superjachten. Dit bedrijf bouwt jachten volledig in huis en is een projecten / matrix organisatie.
De categorie “Interieur” is een van de belangrijkste en gezichtsbepalende onderdelen van de bouw en een waar de klant veel beleving mee heeft. Een jacht is een pronkstuk en het interieur is daar een belangrijk deel van. Het interieur behelst levering van hoogwaardige materialen voor de inrichting van de woon-en werkvertrekken van de bemanning en gasten, dek betimmering en -meubels. De categorie ‘interieur’ wordt in zeer grote mate bepaald door de klant en zijn architect. De senior buyer schakelt met de projectleider interieur en met de productieplanning.
Interieur / Afbouw
Het interieur wordt in de jachten gebouwd door de interieur productie die georganiseerd is in de afdelingen hout zagen, machinale bewerking, assemblage, afwerken (spuiten/coaten) en montage. Het timmerbedrijf omvat in totaal 50 personen, waaronder 4 voormannen en twee projectleiders. Dit zijn top vakmensen die niet alleen meubelmakers zijn maar ook meubels kunnen inbouwen in een schip die bestand zijn tegen klimaat extremen en ruwe zeegang.
Het interieur wordt in mock up vóór het lakken, na het lakken en later na de plaatsing gekeurd door de bouwbegeleider van de klant. Die keurt al of niet de materialen goed voor bewerking en in de fases daarna. Het kleinste foutje kan en zal aanleiding zijn om het geheel te laten vervangen. De bouwbegeleider van de klant heeft een machtig veto recht.
Binnen de afdeling is veel markt- en leverancierskennis. Voornamelijk wordt zaken gedaan met vaste leveranciers, vaak single source en waarmee ook vaak al zeer langjarige relaties bestaan. Tot heden is de inkoop (sourcing, contractering, vendor management) voor deze categorie gedaan door de projectleiders zelf.
Variabelen
- De afdeling betimmering staat onder grote druk qua planning én een foutloze oplevering.
- Markt- en leverancierskennis zit in de afdeling afbouw verspreid
- Inkoop ontbeert de categorie kennis, en dan vooral materiaal kennis en kennis van markt bewegingen (vooral teak)
- Veel langjarige relaties met vaak single source leveranciers
- Prijs wordt niet per definitie als belangrijkste issue beschouwd, gezien het gezichtsbepalende karakter.
VRAGEN:
- Wie zie je als stakeholders?
- Welke risico’s zie je?
- Wat is jouw plan van aanpak ? Geef globaal aan welke stappen/acties je de eerste 3 maanden gaat nemen, rekening houdend met:
- Draagvlak onder de stakeholders.
- In- en extern managen van de categorie (“opvoeden” van leveranciers en van de interne organisatie).
- Single source leveranciers en leveranciers waar vaak al langjarige relaties mee bestaan.
- Wat voor type contracten ga je maken en hoe zorg je ervoor dat de productie daarmee maximaal gefaciliteerd wordt?