Even onder de motorkap kijken… ‘LIVE CASE’ TESTING

Xentys zoekt en vindt met kennis van zaken en gericht.

Die kennis van zaken kunnen wij ook aanbieden als zelfstandig product, om kandidaten voor een vacature inhoudelijk te testen.
Wij maken dan een maatwerk live case gebaseerd op de dagelijkse praktijk van onze opdrachtgever. Voor vacatures in inkoop, logistiek, engineering, kwaliteit management of productie management is dit mogelijk.

Met een case testen we competenties die nodig zijn in de vacante functie. De beantwoording door de kandidaat en de evaluatie met de kandidaat bieden veel nuttige informatie voor de uiteindelijke kandidaatselectie.

Bijvoorbeeld in geval van een technische vacature testen we de inhoudelijke kennis van een kandidaat op basis van de gekozen oplossing voor een technisch probleem of voor een product dat de opdrachtgever graag wil ontwikkelen.

Voor het meer algemeen testen van soft skills bestaan prima assessments die daar inzicht in geven.

WAAROM? Een case geeft de opdrachtgever én de kandidaat meer zekerheid over het vermogen van de kandidaat om de functie te vervullen

KOSTEN

De kosten voor een maatwerk case inclusief evaluatie per kandidaat?
• € 1.500 euro voor de ontwikkeling van de case + evaluatie van de beantwoording door de 1e kandidaat
• € 750 per volgende kandidaat.

ONDERDEEL VAN ONZE SEARCH

Deze dienst is standaard een onderdeel van onze werving en selectie dienstverlening maar is ook los te leveren, bij voorbeeld om de interne kandidaten te kunnen vergelijken met externe kandidaten.

  • Case 1 – ‘Lead mechanical engineer’ in-line testen

    N.B. : Deze case is een volkomen fictief voorbeeld, samengesteld uit openbaar beschikbare informatie. Normaal gesproken is een case vertrouwelijk omdat deze uitgaat van informatie uit de dagelijkse praktijk van het bedrijf zelf.
    Vacature:
    Lead mechanical engineer.
    Bedrijf:
    Producent van machinale test systemen die als laatste station fungeren in een discreet productie- of assemblage proces.
    Doel:
    Testen van analytische vaardigheden, creativiteit/probleemoplossend vermogen, de kwaliteit om een efficiënte en effectieve oplossing te formuleren, plus de kwaliteit van zijn schetsen als communicatiemiddel.
    Werkwijze:
    Inline testing design skills.
    Bekijk de hele case Verberg deze case

    Situatie

    Philips heeft de productie van scheerapparaten teruggehaald naar Drachten vanuit een lage lonen land. De assemblage is in toenemende mate geautomatiseerd met gebruik van cobots en robots en dus minder mensafhankelijk, waardoor menselijke controle deels vervalt.

    Product

    Driekoppige scheermachine met een motor. De componenten worden op component niveau (d.m.v. QC batch testing) getest aangeleverd. Het product is geschikt om nat te worden gebruikt. Op een U-tube video wordt er een gerepareerd en dit geeft meer inzicht in de assemblage: https://www.youtube.com/watch?v=752F5QHsS_A

    VRAGEN:

    1. Beschrijf de hoofdonderdelen en functies van het apparaat. Beschrijf wat ze doen en hoe je ze mogelijk zou kunnen testen op een werkend product.
    2. Welke functies zou jij willen testen en hoe zou je die test uitvoeren?
      Hoe kun je dit in een in-line opstelling realiseren? Wat zijn de variabelen die jouw keuzes beïnvloeden?
      Beschikbaar zijn technieken als

      • Handling robot
      • Vrije keus van material handling techniek
      • Vision camera
      • (Richt) microfoon
      • Trilling sensor
      • Warmtebeeld camera
      • Alles wat redelijk industrieel te verkrijgen is, is toegestaan als component of systeem.
    3. Naast de functietesten willen we testen of de assemblage van de delen goed is verlopen en solide aanvoelt. We zien graag hoe de testen functioneel gaan lopen, dus welke technieken je gebruikt om de testen uit te voeren.

    Tip: Bij voorkeur zien wij een plan van aanpak en schetsen, een detail ontwerp is niet nodig, wel moet duidelijk worden welke keuze je maakt en welke beredenering er achter zit.

  • Case 2 – Senior buyer Superjacht bouw

    Vacature:
    Senior buyer
    Bedrijf:
    Het bedrijf maakt superjachten en maakt het timmerwerk in huis.
    Doel:
    Testen van de prioriteitstelling door de kandidaat, hoe deze omgaat met gevoeligheden en vooroordelen en toch tot een strategisch aanvaardbare en praktische oplossing komt.
    Bekijk de hele case Verberg deze case

    Je begint als Senior buyer bij een bouwer van superjachten. Dit bedrijf bouwt jachten volledig in huis en is een projecten / matrix organisatie.
    De categorie “Interieur” is een van de belangrijkste en gezichtsbepalende onderdelen van de bouw en een waar de klant veel beleving mee heeft. Een jacht is een pronkstuk en het interieur is daar een belangrijk deel van. Het interieur behelst levering van hoogwaardige materialen voor de inrichting van de woon-en werkvertrekken van de bemanning en gasten, dek betimmering en -meubels. De categorie ‘interieur’ wordt in zeer grote mate bepaald door de klant en zijn architect. De senior buyer schakelt met de projectleider interieur en met de productieplanning.

    Interieur / Afbouw

    Het interieur wordt in de jachten gebouwd door de interieur productie die georganiseerd is in de afdelingen hout zagen, machinale bewerking, assemblage, afwerken (spuiten/coaten) en montage. Het timmerbedrijf omvat in totaal 50 personen, waaronder 4 voormannen en twee projectleiders. Dit zijn top vakmensen die niet alleen meubelmakers zijn maar ook meubels kunnen inbouwen in een schip die bestand zijn tegen klimaat extremen en ruwe zeegang.

    Het interieur wordt in mock up vóór het lakken, na het lakken en later na de plaatsing gekeurd door de bouwbegeleider van de klant. Die keurt al of niet de materialen goed voor bewerking en in de fases daarna. Het kleinste foutje kan en zal aanleiding zijn om het geheel te laten vervangen. De bouwbegeleider van de klant heeft een machtig veto recht.

    Binnen de afdeling is veel markt- en leverancierskennis. Voornamelijk wordt zaken gedaan met vaste leveranciers, vaak single source en waarmee ook vaak al zeer langjarige relaties bestaan. Tot heden is de inkoop (sourcing, contractering, vendor management) voor deze categorie gedaan door de projectleiders zelf.

    Variabelen

    1. De afdeling betimmering staat onder grote druk qua planning én een foutloze oplevering.
    2. Markt- en leverancierskennis zit in de afdeling afbouw verspreid
    3. Inkoop ontbeert de categorie kennis, en dan vooral materiaal kennis en kennis van markt bewegingen (vooral teak)
    4. Veel langjarige relaties met vaak single source leveranciers
    5. Prijs wordt niet per definitie als belangrijkste issue beschouwd, gezien het gezichtsbepalende karakter.

    VRAGEN:

    1. Wie zie je als stakeholders?
    2. Welke risico’s zie je?
    3. Wat is jouw plan van aanpak ? Geef globaal aan welke stappen/acties je de eerste 3 maanden gaat nemen, rekening houdend met:
    4. Draagvlak onder de stakeholders.
    5. In- en extern managen van de categorie (“opvoeden” van leveranciers en van de interne organisatie).
    6. Single source leveranciers en leveranciers waar vaak al langjarige relaties mee bestaan.
    7. Wat voor type contracten ga je maken en hoe zorg je ervoor dat de productie daarmee maximaal gefaciliteerd wordt?