PNG_NEW_LOGO_BLUE_XENTYS
contact xentys inkoop recruitmentbureau werving & selectie, interim of detachering

Recruitment succesvol uitbesteden: hoe doe je dat?

Inhoudsopgave

Vanzelfsprekend gaat (de HR afdeling- of de recruiter van) een bedrijf eerst zelf werven voor een vacature. Maar, stel dat het niet zo eenvoudig blijkt dat te laten slagen, dan zou(den) (een) bureau(s) ingeschakeld kunnen worden. Bureaus te over. Hoe vindt je als HR de juiste?

Bureau(s) selecteren

Tja, menig bureau dat zijn dienst (search / W&S) tracht te verkopen, bouwen hier vaak prachtige vergezichten. Het maakt de keuze des te lastiger.

Keuzes

De belangrijke vragen die dan gesteld worden, zijn:

  1. Gaan we één of meerdere bureaus in de arm nemen?
  2. Blijven we zelf ook verder zoeken?
  3. Welk(e) bureau(s) gaan we inschakelen?
Verlaag Total Cost of Ownership (TCO) met de Kraljic Matrix​

FREE WHITEPAPER

Verlaag Total Cost of Ownership (TCO) met de Kraljic Matrix
Whitepaper: TCO-KraljicMatrix [NL]

Overwegingen

Onze (xentys) insteek is dat het erom gaat de kans op succes te maximaliseren. Vanzelfsprekend spreken we hier ook vanuit ons eigen belang: wij willen de kans op succes voor onze klant optimaliseren en daarmee ook voor onszelf.

Eén of meerdere bureaus

Als een bureau ingeschakeld wordt, verwacht de opdrachtgever bovengemiddelde kandidaten. Er wordt tenslotte betaald voor deze dienst. Dan wordt het voor zwaardere posities (boven de € 50 à € 60K salaris) steeds minder handig met meerdere bureaus te werken:

  • Ook heeft het vaak een minder goede invloed op de kwaliteit van de communicatie tussen bureau en de opdrachtgever, die de tijd en aandacht over meerdere bureaus moet verdelen
  • Bureaus benaderen dan te vaak dezelfde kandidaten, wat een rommelige indruk maakt bij die kandidaten en het vertrouwen in de onderneming met de vacature niet vergroot.

Dit alles heeft een grote impact op de kans op succes voor het bureau. Menig bureau, waaronder xentys, gaan de kans op succes (voor zichzelf en voor de klant) inschatten en de inspanning daarop aanpassen.

Zelf ook blijven zoeken?

Dan nog de vraag of de opdrachtgever zelf ook moet blijven zoeken. Belangrijk is dat de opdrachtgever zich realiseert dat deze dan in feite de concurrent is van het/de bureau(s). In dat geval kunnen wij niet anders dan de arbeidsmarkt te benaderen zonder onze opdrachtgever bekend te maken. Dit maakt onze zoektocht zonder meer lastiger, omdat het moeilijker wordt om mensen te verleiden te reageren.

Welk(e) bureau(s)?

Bij de keuze van een bureau moet dat bureau vertrouwen inboezemen:

  • de recruiter kent het werkveld (de discipline) waar binnen hij recruteert uit eigen ervaring en
  • kent die arbeidsmarkt
  • een persoonlijke klik met de recruiter is ook onontbeerlijk.
Banner Project Procurement in the Machine Building Sector

Free whitepaper

Project Procurement in the Machine Building Sector
Whitepaper: Project Purchasing in Machinebuilding

Minder goede communicatie?

Wat betekent dat: minder goede communicatie tussen bureau en opdrachtgever?

  • Contact alleen o.b.v. telefoon en email (dus niet face to face)
  • Een minder heldere specificatie van het vacante functieprofiel, zonder veel details
  • Maar ook traag reageren, wat in een lastige arbeidsmarkt gewoon een slecht effect heeft. Zeker als het goede kandidaten betreft. Die wachten namelijk vaak niet
  • Maar ook: minder sympathieke communicatie, wat de samenwerking beïnvloedt. Het is tenslotte mensenwerk.

En nu?

Goed, er is een samenwerking aangegaan met (bij voorkeur) één bureau of met meerdere bureaus en dus is besloten de vacature uit te besteden.

Hoe nu de kans op succes optimaliseren?

Hou verwachtingen realistisch

Allereerst is het van belang de verwachtingen realistisch te houden. Ook dat bureau zal op zoek moeten naar geschikte kandidaten die op dat moment beschikbaar zijn, resp. een overstap willen maken, op de locatie willen werken waar het bedrijf gevestigd is en dat op basis van de arbeidsvoorwaarden in de vacante functie. Kortom, dat kost tijd. Geef het bureau die tijd.

Het vacature profiel

De mate van detail van het functieprofiel van de vacature is super belangrijk voor het bureau om een wervend functieprofiel te schrijven, en daarmee de juiste man/vrouw te verleiden tot deze overstap. Daarom is het voor ons (xentys) noodzaak om de hiring manager (de manager die de vacature heeft) te spreken en van deze zelf te vernemen wat de situatie in de afdeling en in zijn werkveld is, waar zijn prioriteiten voor de functie liggen, welke uitdagingen er zijn en vooral ook om te weten wie de hiring manager zelf is. En, eerlijk is eerlijk, voor ons is het ook van belang omdat wij daarmee het vertrouwen kunnen achterlaten dat wij in staat zijn om de juiste kandidaten te vinden voor de vacature. En, dat zorgt ervoor dat onze kandidaten serieus genomen worden, ook als zij een wat onverwacht profiel hebben.

Vind een inkoper via xentys

Bij xentys, uw ervaren inkoop recruitment bureau, helpen wij u graag met het vinden van de juiste professional voor uw inkoopteam. Stuur vandaag nog een bericht en versterk uw inkoopafdeling.

Goede communicatie

Dit is een tweebaansweg. Beide partijen informeren elkaar pro-actief over de relevante vorderingen en ontwikkelingen. Belangrijk is dat de opdrachtgever het bureau informeert over veranderingen in het functieprofiel of als er andere ontwikkelingen zijn die de search beïnvloeden.

En dus …

Dit is de wijze waarop wij liefst met onze klanten samenwerken en samen succesvol worden:

  • Een hechte relatie, liefst 1-op-1
  • een vertrouwens band met de eindklant (zowel HR als hiring manager)
  • zodat wij het verhaal van het bedrijf en de functie goed kunnen vertellen, en dus mensen verleid kunnen worden te reageren.

Met opdrachtgevers die het mogelijk maken zo te werken, verloopt de samenwerking fantastisch en krijgen we de mooiste resultaten (sorry, plaatsingen).

Doet u mee?

Mocht je nog vragen hebben aan de hand van dit blog, neem dan contact op met: maarten.smitsvanoyen@xentys.nl

Nieuws

Duurzame Inkoop
Inkoop Kennis

Duurzame Inkoop: Een Noodzaak voor de Nederlandse Markt

In de hedendaagse bedrijfswereld is duurzame inkoop veranderd van een ‘leuk om te hebben’ naar een absolute ‘must’. Dit concept, dat streeft naar het voldoen aan de behoeften van een onderneming voor goederen of diensten, terwijl tegelijkertijd de impact op het milieu wordt geminimaliseerd, is onmisbaar voor bedrijven die hun

Lees verder >
De toekomst in inkoop
Inkoop Kennis

De toekomst in inkoop: Waardecreatie in de Gehele Supply Chain

De afgelopen jaren hebben de onmisbare rol van inkoop in waardecreatie benadrukt. Terwijl we vooruitkijken naar de trends van 2024 en daarna, zien we dat inkoop een nog kritiekere bijdrage kan leveren. De wereld heeft tussen 2020 en 2023 aanzienlijke onrust ervaren: verstoringen in de toeleveringsketen, geopolitieke spanningen, technologische vooruitgang,

Lees verder >
Inkoop versus aankoop
Inkoop Kennis

Inkoop versus Aankoop: De Sleutelverschillen Uitgelegd

In de hedendaagse zakelijke omgeving is het essentieel om een duidelijk onderscheid te maken tussen inkoop en aankoop. Hoewel deze termen vaak door elkaar worden gebruikt, vertegenwoordigen ze twee verschillende financiële systemen met hun eigen doelstellingen en processen. Dit onderscheid begrijpen is cruciaal voor het succes van een bedrijf, vooral

Lees verder >
Inkoop in 2024
Inkoop Kennis

Inkoop in 2024: Vijf Essentiële Strategieën voor Maximale Besparingen

In een wereld waar de inkoopsector zich sneller ontwikkelt dan ooit tevoren, staat xentys aan de voorhoede om professionals en organisaties in Nederland te ondersteunen bij deze transformatie. Geïnspireerd door het recente webinar “Rethinking Procurement: Capturing & Realizing Savings in 2024” van Simfoni, delen we vijf cruciale inzichten die niet

Lees verder >
Scroll naar boven