PNG_NEW_LOGO_BLUE_XENTYS
Interim Inkoop Uitgelegd

Interim Inkoop uitgelegd

Table of Contents

“Interim professional”, je hebt er vast wel eens van gehoord, of misschien ken je wel iemand die op interim basis aan de slag is. Maar wat houdt deze term nou precies in? En hoe verhoudt de term detachering zich van interim? In dit artikel zoomen we in op deze termen en geven we praktische tips voor opdrachtgevers en voor aankomende interim’ers.

Lowering Total Cost of Ownership (TCO) Using the Kraljic Matrix Whitepaper

FREE WHITEPAPER

Lowering Total Cost of Ownership (TCO) Using the Kraljic Matrix
Whitepaper: TCO-KraljicMatrix

Interim vs detachering

Wat is het verschil tussen interim en detachering? Interim is afgeleid van het Latijnse woord ad interim, wat letterlijk betekent ‘in de tussentijd’. Een interim functie vervul je daarom dus – je raad het al – tijdelijk. Interim’en kan op ZZP (Zelfstandige Zonder Personeel) / freelance basis dan wel op detacheringsbasis gedaan worden. Een interim’er werkt voor en bij een opdrachtgever, maar een intermediair (een bureau) kan de interim’er bemiddelen voor de opdrachtgever.  In dat geval lopen de betalingen via het bureau en heeft deze ook de aansprakelijkheid vor de goede uitvoering van de opdracht.

Een gedetacheerde is een interim’er die in loondienst is bij een (detacherings)bureau en een opdracht doet bij de opdrachtgever van het detacheringsbureau. Ze worden ook wel flex(werker) of temp (van ’temporary’) genoemd.

De zwaardere interim opdrachten worden meestal (maar niet altijd) verricht door ZZP’ers/freelancers, terwijl de wat minder zware opdrachten gewoonlijk door gedetacheerden worden uitgevoerd.

Het voordeel van een interim’er in vergelijking met iemand in vaste dienst is dat een interim’er al veel ervaring heeft en het type werk al eerder (enige malen) heeft gedaan. Er is nauwelijks een inwerkperiode nodig en hij of zij is dus snel inzetbaar. Dit noem je plug-and-play’. Hier hangt dan wel een klein risico aan… de interim’er kan zó goed bevallen dat de opdrachtgever niet meer zonder wil. Let er dus op dat je als bedrijf niet afhankelijk raakt van een interim’er.

Interim inkoper uitleg

De ideale contractduur voor een tijdelijke professional

De contractduur is afhankelijk van de (inkoop)opdracht die de interim’er vervult. xentys raadt de opdrachtgever aan om een contractduur van minstens 6 maanden te hanteren. Waarom? Dit is om twee redenen. Als je iemand een contract van drie maanden aanbiedt, zien we regelmatig dat de interim’er al eerder dan deze drie maanden vertrokken is.

De interim’er is op zoek naar zekerheid van inkomen en heeft daarvoor een opdracht met een langere looptijd nodig. Met de huidige (overspannen) marktwerking, heeft hij of zij zo weer een nieuwe functie. De tweede reden is dat 3 maanden te kort is om iets substantieels te kunnen achterlaten.

Banner Project Procurement in the Machine Building Sector

Free whitepaper

Project Procurement in the Machine Building Sector
Whitepaper: Project Purchasing in Machinebuilding

Sollicitatieprocedure

De arbeidsmarkt is gespannen en het is hard zoeken naar de juiste kandidaat die ook nog eens beschikbaar is. Dáár komt xentys om de hoek kijken. Met bijna 13 jaar ervaring weten we precies hoe we de juist match kunnen vinden. De procedure is kort, vaak maar anderhalve week, en daarom is het extra belangrijk om te weten waar op gelet moet worden en welke vragen gesteld worden om de kwaliteit te waarborgen.

Oké, mooi verhaal hoor… Maar waar wordt dan zoal op gelet door xentys?

Er moet een klik zijn met de organisatie waar de interim’er in dienst zal treden. Het is daarom van belang dat xentys begrijpt hoe de organisatie in elkaar steekt, wat de inhoud van de opdracht wordt en wat de eisen en wensen aan de interim’er zijn.

Ons vak is om mensen te zoeken voor inkoopfuncties. Daarbij is het essentieel de kandidaten sociaal- en communicatief vaardig zijn en flexibel is in hun gedrag. Alleen een goed gesprek is niet genoeg. Er wordt zorgvuldig gecheckt of iemand daadwerkelijk de kennis en ervaring heeft die nodig is om de klus te doen.

Vind een inkoper via xentys

Bij xentys, uw ervaren inkoop recruitment bureau, helpen wij u graag met het vinden van de juiste professional voor uw inkoopteam. Stuur vandaag nog een bericht en versterk uw inkoopafdeling.

Tarieven/Fees

Wat is de salarisindicatie voor en interim inkoopprofessional? Afsluitend geven we een indicatie over de tarieven per functie. Een interim’er is vaak duurder dan iemand in vaste dienst. Dit komt omdat een interimmer overgekwalificeerd is (zoals boven uitgelegd), meteen aan de slag kan en het risico loopt tijdelijk geen opdracht te hebben. Het is dus niet nodig om energie en tijd te steken in het inwerken en opleiden van de interim’er. Indicatieve uurtarieven zijn:

  • Tactisch inkoper € 90-100/u en bij detachering € 75-90/u
  • Strategisch inkoper € 95-110/u en bij detachering € 80-95/u
  • Management € 100k-125/u en bij detachering € 90-100/u.

Mocht je nog vragen hebben aan de hand van dit blog, neem dan contact op met: maarten.smitsvanoyen@xentys.nl

Nieuws

Inkoop in 2024
Inkoop Kennis

Inkoop in 2024: Vijf Essentiële Strategieën voor Maximale Besparingen

In een wereld waar de inkoopsector zich sneller ontwikkelt dan ooit tevoren, staat xentys aan de voorhoede om professionals en organisaties in Nederland te ondersteunen bij deze transformatie. Geïnspireerd door het recente webinar “Rethinking Procurement: Capturing & Realizing Savings in 2024” van Simfoni, delen we vijf cruciale inzichten die niet

Lees verder >
Interview
Inkoop Kennis

Hoe bereid je je voor op een sollicitatiegesprek?

Wees jezelf en begrijp het belang van authenticiteit. Je maakt het verschil niet door te praten (laat staan door op te scheppen) maar Wees jezelf en begrijp het belang van authenticiteit. Je maakt het verschil niet door te praten (laat staan door op te scheppen) maar door intelligente en relevante

Lees verder >
Integratie van duurzamheid in Tactische Inkoopstrategien
Inkoop Kennis

Integratie van Duurzaamheid in Tactische Inkoopstrategieën

Duurzaamheid is niet langer slechts een buzzwoord, maar een noodzaak- voor moderne bedrijven. Een van de disciplines die daarbij een leidende rol hebben is inkoop. Maar hoe integreert men duurzaamheid in tactische inkoopstrategieën, met name met een focus op technische innovaties en strategische besluitvorming? Tactische inkoop: Een korte introductie Allereerst

Lees verder >
het inkoopproces
Inkoop Kennis

Het inkoopproces in 5 stappen

Als het gaat om het inkoopproces, is het ontwerpen en implementeren ervan van groot belang voor het succes van een organisatie. Een effectief inkoopproces stelt bedrijven in staat om betrouwbare leveranciers te vinden, kosten te verlagen en de operationele efficiëntie te verbeteren. In dit artikel zullen we de belangrijkste stappen

Lees verder >
 
Scroll naar boven