Interim Inkoop Uitgelegd

Interim Inkoop uitgelegd

Inhoudsopgave

“Interim professional”, je hebt er vast wel eens van gehoord, of misschien ken je wel iemand die op interim basis aan de slag is. Maar wat houdt deze term nou precies in? En hoe verhoudt de term detachering zich van interim? In dit artikel zoomen we in op deze termen en geven we praktische tips voor opdrachtgevers en voor aankomende interim’ers.

Verlaag Total Cost of Ownership (TCO) met de Kraljic Matrix​

FREE WHITEPAPER

Verlaag Total Cost of Ownership (TCO) met de Kraljic Matrix
Whitepaper: TCO-KraljicMatrix [NL]

Interim vs detachering

Wat is het verschil tussen interim en detachering? Interim is afgeleid van het Latijnse woord ad interim, wat letterlijk betekent ‘in de tussentijd’. Een interim functie vervul je daarom dus – je raad het al – tijdelijk. Interim’en kan op ZZP (Zelfstandige Zonder Personeel) / freelance basis dan wel op detacheringsbasis gedaan worden. Een interim’er werkt voor en bij een opdrachtgever, maar een intermediair (een bureau) kan de interim’er bemiddelen voor de opdrachtgever.  In dat geval lopen de betalingen via het bureau en heeft deze ook de aansprakelijkheid vor de goede uitvoering van de opdracht.

Een gedetacheerde is een interim’er die in loondienst is bij een (detacherings)bureau en een opdracht doet bij de opdrachtgever van het detacheringsbureau. Ze worden ook wel flex(werker) of temp (van ’temporary’) genoemd.

De zwaardere interim opdrachten worden meestal (maar niet altijd) verricht door ZZP’ers/freelancers, terwijl de wat minder zware opdrachten gewoonlijk door gedetacheerden worden uitgevoerd.

Het voordeel van een interim’er in vergelijking met iemand in vaste dienst is dat een interim’er al veel ervaring heeft en het type werk al eerder (enige malen) heeft gedaan. Er is nauwelijks een inwerkperiode nodig en hij of zij is dus snel inzetbaar. Dit noem je plug-and-play’. Hier hangt dan wel een klein risico aan… de interim’er kan zó goed bevallen dat de opdrachtgever niet meer zonder wil. Let er dus op dat je als bedrijf niet afhankelijk raakt van een interim’er.

Interim inkoper uitleg

De ideale contractduur voor een tijdelijke professional

De contractduur is afhankelijk van de (inkoop)opdracht die de interim’er vervult. xentys raadt de opdrachtgever aan om een contractduur van minstens 6 maanden te hanteren. Waarom? Dit is om twee redenen. Als je iemand een contract van drie maanden aanbiedt, zien we regelmatig dat de interim’er al eerder dan deze drie maanden vertrokken is.

De interim’er is op zoek naar zekerheid van inkomen en heeft daarvoor een opdracht met een langere looptijd nodig. Met de huidige (overspannen) marktwerking, heeft hij of zij zo weer een nieuwe functie. De tweede reden is dat 3 maanden te kort is om iets substantieels te kunnen achterlaten.

Banner Project Procurement in the Machine Building Sector

Free whitepaper

Project Procurement in the Machine Building Sector
Whitepaper: Project Purchasing in Machinebuilding

Sollicitatieprocedure

De arbeidsmarkt is gespannen en het is hard zoeken naar de juiste kandidaat die ook nog eens beschikbaar is. Dáár komt xentys om de hoek kijken. Met bijna 13 jaar ervaring weten we precies hoe we de juist match kunnen vinden. De procedure is kort, vaak maar anderhalve week, en daarom is het extra belangrijk om te weten waar op gelet moet worden en welke vragen gesteld worden om de kwaliteit te waarborgen.

Oké, mooi verhaal hoor… Maar waar wordt dan zoal op gelet door xentys?

Er moet een klik zijn met de organisatie waar de interim’er in dienst zal treden. Het is daarom van belang dat xentys begrijpt hoe de organisatie in elkaar steekt, wat de inhoud van de opdracht wordt en wat de eisen en wensen aan de interim’er zijn.

Ons vak is om mensen te zoeken voor inkoopfuncties. Daarbij is het essentieel de kandidaten sociaal- en communicatief vaardig zijn en flexibel is in hun gedrag. Alleen een goed gesprek is niet genoeg. Er wordt zorgvuldig gecheckt of iemand daadwerkelijk de kennis en ervaring heeft die nodig is om de klus te doen.

Vind een inkoper via xentys

Bij xentys, uw ervaren inkoop recruitment bureau, helpen wij u graag met het vinden van de juiste professional voor uw inkoopteam. Stuur vandaag nog een bericht en versterk uw inkoopafdeling.

Tarieven/Fees

Wat is de salarisindicatie voor en interim inkoopprofessional? Afsluitend geven we een indicatie over de tarieven per functie. Een interim’er is vaak duurder dan iemand in vaste dienst. Dit komt omdat een interimmer overgekwalificeerd is (zoals boven uitgelegd), meteen aan de slag kan en het risico loopt tijdelijk geen opdracht te hebben. Het is dus niet nodig om energie en tijd te steken in het inwerken en opleiden van de interim’er. Indicatieve uurtarieven zijn:

  • Tactisch inkoper € 90-100/u en bij detachering € 75-90/u
  • Strategisch inkoper € 95-110/u en bij detachering € 80-95/u
  • Management € 100k-125/u en bij detachering € 90-100/u.

Mocht je nog vragen hebben aan de hand van dit blog, neem dan contact op met: maarten.smitsvanoyen@xentys.nl

Nieuws

Wat is een freight forwarder
Inkoop Kennis

Wat is een freight forwarder?

Een freight forwarder, ook wel expediteur genoemd, is een essentiële schakel in de logistieke keten. Deze partij organiseert en coördineert het transport van de goederen van de ene locatie naar de andere. In dit kader moeten de benodigde transportmiddelen, zoals vrachtwagens, schepen of vliegtuigen, worden geregeld en de benodigde douaneformaliteiten

Lees verder >
Wat is strategische inkoopplanning?
Strategische Inkoop

Wat is strategische inkoopplanning?

Strategische inkoopplanning is een essentieel onderdeel van het inkoopproces binnen bedrijven. Het richt zich op het ontwikkelen van een plan om producten en diensten zo efficiënt en kosteneffectief mogelijk in te kopen, waarbij gelet wordt op de lange-termijndoelen en de overkoepelende bedrijfsstrategie. Een strategisch inkoopplan helpt bedrijven om betere relaties

Lees verder >
Wat zijn de drie strategische inkoopstrategieën
Strategische Inkoop

Wat zijn de drie strategische inkoopstrategieën?

In de inkoopwereld zijn er drie belangrijke inkoopstrategieën waarmee bedrijven hun inkoopprocessen kunnen optimaliseren en concurrentievoordelen kunnen behalen. Deze strategieën zijn essentieel voor het beheersen van kosten, het minimaliseren van de risico’s en het ontwikkelen van langdurige relaties met leveranciers. Deze drie strategieën zijn: strategische inkoop, tactische inkoop en operationele

Lees verder >
Wat is een inkoopstrategie
Inkoop Kennis

Wat is een inkoopstrategie?

Een inkoopstrategie is een plan dat organisaties gebruiken om hun inkoopprocessen te optimaliseren. Het doel van een inkoopstrategie is om goederen en diensten van de juiste kwaliteit, tegen de beste prijs en op het juiste moment te verkrijgen. Dit omvat het selecteren van de juiste leveranciers, onderhandelen over gunstige voorwaarden

Lees verder >
 
Scroll naar boven