Wanneer een interim inkoper inhuren?
Een tijdelijke of interim inkoper huur je in als één van de volgende situaties zich voordoet:
- De zittende inkoper is tijdelijk niet beschikbaar, bijv. vanwege ziekte, zwangerschap of vanwege een groot project (bijv. een ERP implementatie).
In dit geval is een tijdelijke inkoper nodig met hetzelfde niveau als de, tijdelijk niet beschikbare, vaste medewerker - Ter overbrugging van een periode van groei, waarvan niet zeker is of deze doorzet
De tijdelijke inkoper heeft de ervaring en kennis die nodig is om deze groei te bemensen - In geval van een project waarvoor bijv. een materiedeskundige inkoper (met diepgaande kennis) gewenst is
- Als er de wens is te starten met een gestructureerde, verbeterde inkoop, bijv. van een bepaalde categorie produkten of diensten. Zodra dit eenmaal staat kan de interim’er vervangen worden door een vaste medewerker.
De tijdelijke inkoper is een professional die ruime ervaring heeft met vergelijkbare verbeterprojecten.
Gezien het bovenstaande zal het duidelijk zijn dat een interim inkoper een tijdelijk probleem oplost. Zijn/haar kennis en ervaring zijn afhankelijk van “het gat” dat (de opdrachtomschrijving die) hij/zij invult.
De opdrachtomschrijving geeft tevens de duur van de opdracht aan, echter die kan wijzigen als gevolg van de omgeving waarin hij/zij opereert en door de kwaliteit van de interim inkoper. In de praktijk blijkt bijvoorbeeld dat het lastig afscheid nemen is van een echt goede interim inkoper.
Onder aan de streep is het per definitie een duurdere oplossing die gecompenseerd moet worden door de tijdelijke specifieke inbreng en toegevoegde waarde die de interim inkoper levert.
Waarom een interim NPR inkoper inhuren?
Indirecte inkoop, ook genoemd: NPR (Non-Product Related) of indirecte inkoop, heeft betrekking op alle indirecte goederen en diensten die een organisatie nodig heeft om haar core business te ondersteunen. Deze categorieën zijn dus niet direct betrokken bij de productie of de levering van diensten.
Hieronder vallen de volgende categorieën (met ieder weer vele subcategorieën): facilitair/soft services (schoonmaak e.d.), facilitair/hard services (gebouw onderhoud gerelateerd), professionele diensten, financiële diensten, HR diensten, inkoop t.b.v. Marketing, idem t.b.v. IT en afhankelijk van de organisatie en de business waarin deze opereert, kunnen de volgende categorieën dan wel als indirecte- dan wel als directe inkoop bestempeld worden: MRO, Capex , verpakking, logistieke diensten.
Meer info nodig? Neem contact op
Stuur een berichtVoordelen van het inhuren van een interim NPR inkoper
Er zijn verschillende belangrijke voordelen aan het inhuren van een interim NPR inkoper, waaronder:
1. Toegang tot expertise en ervaring
Een van de grootste voordelen van het inhuren van een interim NPR-inkoper is dat organisaties snel en gemakkelijk toegang hebben tot de expertise en ervaring van een ervaren NPR-professional. Een interim NPR inkoper zal over ruime ervaring moeten beschikken op het gebied waarvoor deze wordt ingehuurd, plus een strategische inkoop benadering en daarmee ook snel tastbare resultaten moeten leveren.
Een voorbeeld is een materiedeskundig facilitair inkoper die als taak heeft om bijv. mobiliteit of kantoorschoonmaak in te kopen. Dit klinkt vrij eenvoudig, maar in de praktijk zal blijken dat beide subcategorieën specifieke kennis en ruime ervaring vereisen.
Mobiliteit vereist allereerst een bedrijfsbeleid op dat vlak; als deze er nog niet is zal deze eerst ontwikkeld moeten worden. Bij grotere organisaties heeft de OR hierbij een belangrijke rol, kortom dat vergt de nodige voorbereidingstijd. Pas daarna kan gestart worden met het benaderen van leveranciers van bijv. autolease, deelauto’s, huurauto’s, OV diensten, medewerker-fietsenplan, etc. Ieder van die leveranciers en sub-sub categorieën kent weer zijn vele eigen(aardig)heden. Voor schoonmaak geldt een vergelijkbaar verhaal: wanneer willen we dat er schoon gemaakt wordt, hoe regelen we dit met security, hoe schoon willen we het hebben (en hoe meten we dit), hoe krijgen we vergelijkbare offertes, hoe gaan we de relatie met de schoonmaakdienst managen zodra het contract er eenmaal is, etc.?
Kortom, de inhuur van een NPR inkoper zal moeten leiden tot gedegen raamcontracten waar de organisatie nog lang plezier van heeft, maar dat gaat bepaald niet vanzelf (goed).
2. Flexibiliteit en schaalbaarheid
Een ander voordeel van het inhuren van een interim NPR inkoper is dat organisaties flexibel en schaalbaar zijn in hun inkoopactiviteiten. Met een interim NPR inkoper kunnen organisaties gemakkelijk hun NPR inkoopcapaciteit vergroten of verkleinen als dat nodig is, zonder dat zij zich voor langere tijd hoeven vast te leggen. Dit kan met name nuttig zijn in situaties waarin zich plotselinge verandering in vraag of aanbod optreedt.
3. Kostenbesparingen
Het inhuren van een interim NPR-inkoper kan ook leiden tot kostenbesparingen voor de organisatie. Omdat interim NPR inkopers slechts op tijdelijke basis worden ingehuurd, kunnen organisaties de kosten vermijden die gepaard gaan met het inhuren van een fulltime NPR inkoper, zoals salaris, voordelen en training. Bovendien kan een ervaren interim NPR-inkoper vaak kostenbesparende mogelijkheden vaststellen en door zijn expertise het kostenniveau verlagen, kortom een betere deal onderhandelen voor de organisatie.
Conclusie
Door gebruik te maken van de expertise en ervaring van een ervaren NPR-professional kunnen organisaties hun inkoopprocessen snel naar een hoger niveau brengen en waarde creëren voor hun bedrijf.