img-2
/ Nieuws / Hoe bereid je je voor op een sollicitatiegesprek?

Hoe bereid je je voor op een sollicitatiegesprek?

Inhoudsopgave

Wees jezelf en begrijp het belang van authenticiteit. Je maakt het verschil niet door te praten (laat staan door op te scheppen) maar

  • Wees jezelf en begrijp het belang van authenticiteit.
  • Je maakt het verschil niet door te praten (laat staan door op te scheppen) maar door intelligente en relevante vragen te stellen.
  • Je basishouding is beleefd, respectvol, vriendelijk en besluitvaardig.
  • De ontmoeting moet gericht zijn op het uitwisselen van informatie, het moet een dialoog zijn (dia =2, logue = spreken) dus 2 partijen die communiceren. Communiceren betekent voor jou vooral: intelligente, relevante vragen stellen en goed luisteren.
Verlaag Total Cost of Ownership (TCO) met de Kraljic Matrix​

FREE WHITEPAPER

Verlaag Total Cost of Ownership (TCO) met de Kraljic Matrix
Whitepaper: TCO-KraljicMatrix [NL]

Bereid je voor

Onderzoek het bedrijf, de functieomschrijving en de personen met wie je het gesprek gaat voeren. Gebruik LinkedIn, Google en eventuele persoonlijke connecties voor inzichten.
Bereid vragen voor: Ontwikkel een lijst met open, relevante vragen (vragen die beginnen met waarom, wat, wanneer, hoe, etc.). Zo krijg je meer informatie tijdens het gesprek

De dag ervoor

Goede vibe: onderneem de avond voor het gesprek een activiteit die je helpt om in een goede stemming te komen (zoals sporten, dansen, lezen).
Een goede vibe betekent dat je een glimlach hebt “achter je navel” (in je hele systeem) in plaats van op je gezicht (dat je kunt aanzetten door wat spieren aan te brengen).

Dag van het sollicitatiegesprek

  • Punctualiteit: Kom op tijd met alle benodigde materialen.
  • Eerste indrukken: Behandel iedereen die je ontmoet, inclusief het receptiepersoneel, met respect omdat ze het resultaat van het gesprek kunnen beïnvloeden.
  • Eerste interactie: Maak een praatje om een band op te bouwen met de interviewers en bespreek neutrale onderwerpen zoals het weer, het kantoorgebouw of het verkeer.
Banner Project Procurement in the Machine Building Sector

Free whitepaper

Project Procurement in the Machine Building Sector
Whitepaper: Project Purchasing in Machinebuilding

Begin van het gesprek

  • Als je meer dan één persoon tegenover je hebt, geef dan aandacht aan elk van hen.
  • Bespreek hun achtergrond: Toon interesse en stel relevante vragen wanneer de interviewer de achtergrond van het bedrijf en zijn eigen achtergrond bespreekt.
  • Je achtergrond presenteren: Houd je persoonlijke achtergrondpresentatie kort en geef ruimte voor vervolgvragen
  • Controleer (open vraag) of je de input hebt gegeven die ze hoopten te krijgen of dat je nog aanvullende informatie wilt.

Betrekken bij vragen

Gebruik je voorbereide vragen om dieper in te gaan op de functie en de uitdagingen. Voel je niet verplicht om al je vragen te stellen. Als je een interessant onderwerp aansnijdt, duik er dan dieper in.
Laat je eigenschappen zien. Als je gevraagd wordt naar persoonlijke eigenschappen, geef dan beknopte voorbeelden (bv. “Ik werk gestructureerd”, geef dan ook een beknopt voorbeeld, bv. door te zeggen dat je je werk goed plant en structureert door een volledige 360graden analyse te maken van alle aspecten van de job en dan een plan te maken op basis van de analyse).

Einde van het interview

  • Interactieve afsluiting: Streef naar een gezamenlijke discussie, bv. discussiëren over en brainstormen over oplossingen voor werkgerelateerde problemen die tijdens het gesprek naar voren kwamen.
  • Positieve afsluiting: Spreek oprechte positieve feedback uit over het gesprek (een positieve houding zal je alleen maar goed doen). Het kan ook leiden tot een onmiddellijke en oprechte reactie van de interviewers.
  • Laatste vraag: Vraag wanneer je feedback op het gesprek kunt verwachten.

Vind een inkoper via xentys

Bij xentys, uw ervaren inkoop recruitment bureau, helpen wij u graag met het vinden van de juiste professional voor uw inkoopteam. Stuur vandaag nog een bericht en versterk uw inkoopafdeling.

Nieuws

Wat is de betekenis van SKU?
Inkoop Kennis

Wat is de betekenis van SKU?

Een SKU, oftewel Stock Keeping Unit, is een unieke code die wordt gebruikt om een specifiek product dat op voorraad is, te identificeren. Deze alfanumerieke code is onmisbaar voor voorraadbeheer en logistieke operaties, omdat producten hiermee kunnen worden gevolgd en beheerd. SKU’s kunnen informatie bevatten over de eigenschappen van een

Lees verder >
Wat wordt bedoeld met de 80 20 regel?
Inkoop Kennis

Wat wordt bedoeld met de 80 20 regel?

De 80/20-regel, ook wel bekend als het Pareto-principe, is een economische regel die stelt dat 80% van alle resultaten voortkomt uit 20% van alle inspanningen. Deze regel werd voor het eerst geïntroduceerd door de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto, die ontdekte dat 80% van het land in Italië in handen was

Lees verder >
Wat betekent 3PL & 4 PL?
Inkoop Kennis

Wat betekent 3PL & 4 PL?

De termen 3PL (Third-Party Logistics) en 4PL (Fourth-Party Logistics) spelen vandaag de dag een belangrijke rol in supply chain management. Maar wat betekenen die termen precies? 3PL verwijst naar een logistieke dienstverlener die specifieke logistieke functies, zoals transport, opslag en distributie, uitbesteedt aan een externe partij. Deze dienstverleners verzorgen essentiële

Lees verder >
Wat is een freight forwarder
Inkoop Kennis

Wat is een freight forwarder?

Een freight forwarder, ook wel expediteur genoemd, is een essentiële schakel in de logistieke keten. Deze partij organiseert en coördineert het transport van de goederen van de ene locatie naar de andere. In dit kader moeten de benodigde transportmiddelen, zoals vrachtwagens, schepen of vliegtuigen, worden geregeld en de benodigde

Lees verder >
Scroll naar boven