/ Nieuws / Overheidsmaatregelen Covid-19 voor ZZP’ers & bedrijven

Overheidsmaatregelen Covid-19 voor ZZP’ers & bedrijven

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

Bron: Advocatenkantoor Windt Legal, Rotterdam

18 maart 2020

Arbeidsrechtelijke maatregelen in verband met covid-19

Het kabinet heeft op 17 maart 2020 het noodpakket banen en economie aangeboden dat de komende drie maanden van kracht zal zijn.

Doel van dit pakket is banen te behouden en de economische gevolgen van COVID-19 (hierna: het ‘coronavirus’) te beperken. De arbeidsrechtelijke maatregelen die in hetnoodpakket zijn aangeboden worden in het navolgende besproken. Met name wordt aandacht besteed aan de Tijdelijke noodmaatregelen overbrugging voor werkbehoud (‘NOW’).

Deze notitie is gebaseerd op de Kamerbrief van 17 maart 2020 (kenmerk CE-AEP / 20077147), waarin de concrete voorwaarden voor toepassing van de arbeidsrechtelijke maatregelen nog niet zijn benoemd. Die voorwaarden worden immers op korte termijn uitgewerkt.

Verlaag Total Cost of Ownership (TCO) met de Kraljic Matrix​

FREE WHITEPAPER

Verlaag Total Cost of Ownership (TCO) met de Kraljic Matrix
Whitepaper: TCO-KraljicMatrix [NL]

1. Overzicht arbeidsrechtelijke maatregelen noodpakket banen en economie

De volgende arbeidsrechtelijke maatregelen worden in het noodpakket aangeboden:

  • De werktijdverkorting-regeling (‘wtv-regeling’) is met onmiddellijke ingang ingetrokken en wordt vervangen door de NOW-regeling.
  • Zzp’ers kunnen op basis van een tijdelijke voorziening voor drie maanden een aanvullende uitkering voor levensonderhoud en/of bedrijfskapitaal aanvragen, waarmee het inkomen wordt aangevuld tot het sociaal minimum of liquiditeitsproblemen kunnen worden opgelost.
  • Werkgevers hoeven geen hoge WW-premie te betalen als zij ‘vaste’ werknemers de komende periode vanwege het coronavirus meer dan 30% laten overwerken.

2. Vervanging van de wtv-regeling door de NOW-regeling

2.1. De afgelopen weken is een ongekend groot beroep op de wtv-regeling gedaan. De wtv-regeling heeft ten doel werkgevers in staat te stellen hun personeel te behouden als tijdelijk sprake is van een fors werkurenverlies door een calamiteit die buiten het normale bedrijfsrisico valt. De uitbraak van het coronavirus is zo’n calamiteit. Omdat de regeling niet berekend is op een dergelijk groot beroep is deze met onmiddellijke ingang ingetrokken en wordt nu gewerkt aan de invoering en openstelling van de NOW-regeling.

2.2. Het kabinet roept werkgevers op om werknemers zoveel mogelijk in dienst te houden voor de uren die zij werkten. De regering benoemt dat NOW-regeling om die reden voorziet in de ondersteuning in de vorm van tegemoetkoming in de loonkosten van vaste werknemers en werknemers met een flexibel contract voor zover zij in dienst blijven gedurende de aanvraagperiode. Dit betekent volgens de regering dat ook werknemers met flexibele contracten met behulp van de tegemoetkoming in dienst kunnen worden gehouden. Ook uitzendbureaus kunnen volgens de regering voor de uitzendkrachten die bij hen in dienst zijn een aanvraag indienen. Welke gevolgen dit precies heeft voor flexibele contracten en de verlenging daarvan moet nog uit de uitwerking van de NOW-regeling blijken.

2.3. Vanuit het streven werknemers zoveel mogelijk in dienst te houden rust op werkgevers de verplichting dat zij zich bij de aanvraag vooraf moeten committeren aan de verplichting geen ontslag op grond van bedrijfseconomische redenen aan te vragen voor werknemers gedurende de periode waarover de tegemoetkoming ontvangen wordt.

2.4. De NOW-regeling maakt het mogelijk om werkgevers sneller financieel tegemoet te komen en geldt voor bedrijven van alle omvang. Verschil met de wtv-regeling is dat het aanvraagproces is losgekoppeld van de WW, waardoor dit proces is vereenvoudigd en geen WW-rechten van werknemer worden ‘opgesoupeerd’.

2.5. Voorwaarde voor het in aanmerking komen voor de NOW-regeling is dat ten minste 20% omzetverlies wordt verwacht, waarbij opmerking verdient dat de regeling enkel ziet op omzetdalingen vanaf 1 maart 2020. Bij het UWV kan voor een periode van drie maanden een aan het omzetverlies gerelateerde tegemoetkoming in de loonkosten worden aangevraagd ter hoogte van maximaal 90% van de loonsom. De hoogte van de tegemoetkoming in de loonkosten is afhankelijk van de terugval in omzet. Hieronder enkele voorbeelden van hoe de relatie tussen omzetdaling en hoogte van de tegemoetkoming uitwerkt:

  • als 100% van de omzet wegvalt, bedraagt de tegemoetkoming 90% van de loonsom van een werkgever;
  • als 50% van de omzet wegvalt, bedraagt de tegemoetkoming 45% van de loonsom van een werkgever;
  • als 25% van de omzet wegvalt, bedraagt de tegemoetkoming 22,5% van de loonsom van de werkgever.

2.6. Het UWV zal op basis van de aanvraag een voorschot van de tegemoetkoming (in elk geval 80% van het bedrag) verstrekken. Achteraf wordt vastgesteld wat het daadwerkelijke verlies in omzet is geweest. Voor grote aanvragen is een accountantsverklaring vereist. Bij de definitieve vaststelling van de tegemoetkoming vindt een correctie plaats indien sprake is geweest van een daling van de loonsom. Nabetaling of terugvordering kunnen aan de orde zijn.

2.7. Werkgevers betalen 100% van het loon aan de betrokken werknemers door. De periode van drie maanden kan éénmalig worden verlengd met nog een keer drie maanden. In de regeling kan worden bepaald dat aan de verlenging nadere voorwaarden worden gesteld.

2.8. Reeds vóór 17 maart 2020 18.45 uur ingediende, maar nog niet afgehandelde wtv-aanvragen zullen worden beschouwd als ingediende aanvragen voor de nieuwe NOW-regeling. Aanvullende informatie wordt opgevraagd bij de indieners. Voor reeds verleende ontheffingen geldt dat verlenging van de vergunning na zes weken niet mogelijk is. Deze werkgevers kunnen in dat geval een aanvraag indienen onder de NOW-regeling.

2.9. Op dit moment is het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid druk doende met uitwerking van de NOW-regeling. Zodra bekend is vanaf welke datum aanvragen bij het UWV kunnen worden ingediend, wordt daar breed bekendheid aan gegeven. De verwachting is dat de regeling binnen twee weken is uitgewerkt.

Banner Project Procurement in the Machine Building Sector

Free whitepaper

Project Procurement in the Machine Building Sector
Whitepaper: Project Purchasing in Machinebuilding

3. Extra tijdelijke ondersteuning voor zzp’ers

3.1. Het kabinet komt ter ondersteuning van de zelfstandigen met een tijdelijke voorziening voor de duur van drie maanden die zo snel mogelijk ingaat. Zelfstandige ondernemers met financiële problemen kunnen een beroep doen op deze voorziening. De voorziening wordt uitgevoerd door gemeenten.

3.2. Ondersteuning kan worden aangevraagd in de vorm van een aanvullende uitkering voor levensonderhoud en/of voor bedrijfskapitaal. De uitkering voor levensonderhoud vult het inkomen aan tot het sociaal minimum.1 Op een lening voor bedrijfskapitaal kan een beroep worden gedaan om liquiditeitsproblemen op te lossen.

3.3. Deze tijdelijke regeling vult de overige maatregelen die worden getroffen in de fiscaliteit en borgstellingssfeer voor ondernemers aan. De regeling is geënt op het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (‘Bbz’) en bevat de volgende elementen:

  • De toets op levensvatbaarheid uit het Bbz wordt niet toegepast. Hiermee wordt de behandeling van aanvragen versneld.
  • Binnen vier weken wordt voor een periode van maximaal drie maanden inkomensondersteuning voor het levensonderhoud verstrekt. Hierbij kunnen voorschotten worden ingezet.
  • De hoogte van de inkomensondersteuning is afhankelijk van het inkomen – waarbij geen vermogens- of partnertoets geldt – en de huishoudsamenstelling maximaal € 1.500,- netto per maand. De inkomensondersteuning hoeft niet later terugbetaald te worden.
  • De versnelde procedure geldt ook voor het aanvragen van een lening voor bedrijfskapitaal tot maximaal € 10.157.
  • Bij verstrekking van de lening voor bedrijfskapitaal wordt een mogelijkheid tot uitstel van de aflossingsverplichting opgenomen. Bovendien wordt een lager rentepercentage (dan thans in het Bbz opgenomen) gehanteerd.

3.4. De regeling wordt in samenspraak met VNG en Divosa uitgewerkt en wordt op korte termijn ingevoerd.

4. Maatregelen met betrekking tot de WW-premiedifferentiatie

4.1. Op grond van de premiedifferentiatieregeling is opgenomen dat werkgevers met terugwerkende kracht de hoge WW-premie moeten afdragen voor vaste werknemers die in een kalenderjaar meer dan 30% hebben overgewerkt. Deze bepaling kan nu tot onbedoelde effecten leiden in sectoren waar door het coronavirus veel extra overwerk nodig is (bijvoorbeeld de zorg). De Stichting van de Arbeid heeft verzocht deze regeling aan te passen. Het kabinet is daartoe bereid en werkt een regeling uit.

4.2. Op 9 december 2019 (Kamerstuk 35 074 nr. 73) heeft de minister van SZW aan de Tweede kamer gemeld dat werkgevers tot 1 april 2020 de tijd kregen om een vaste arbeidsovereenkomst op schrift te stellen, om te voldoen aan de voorwaarden voor de lage WW-premie. Omdat het de komende weken niet voor alle werkgevers praktisch mogelijk zal zijn om aan die voorwaarde te voldoen, wordt deze periode verlengd tot 1 juli. Het coulanceregime, zoals beschreven in de brief van 9 december 2019 en geldig voor werknemers die uiterlijk 31 december 2019 voor onbepaalde tijd in dienst waren, zal dus gelden tot en met 30 juni 2020.

Vind een inkoper via xentys

Bij xentys, uw ervaren inkoop recruitment bureau, helpen wij u graag met het vinden van de juiste professional voor uw inkoopteam. Stuur vandaag nog een bericht en versterk uw inkoopafdeling.

5. Vragen?

Neem svp contact op met een van de volgende arbeidsrechtspecialisten:

Peter de Waal, Advocaat-partner

010 2617 500

06 22 693 374

p.dewaal@windtlegal.com

Steven Palm, Advocaat-counsel

010 2617 500

06 30 247 774

s.palm@windtlegal.com

Sandra van Steekelenburg, Advocaat

010 2617 500

06 51 074 391

s.vansteekelenburg@windtlegal.com

Yente Bijloo, Advocaat

010 2617 500

06 53 355 518

y.bijloo@windtlegal.com

Mocht je nog vragen hebben aan de hand van dit blog, neem dan contact op met: maarten.smitsvanoyen@xentys.nl

Nieuws

Wat is de betekenis van SKU?
Inkoop Kennis

Wat is de betekenis van SKU?

Een SKU, oftewel Stock Keeping Unit, is een unieke code die wordt gebruikt om een specifiek product dat op voorraad is, te identificeren. Deze alfanumerieke code is onmisbaar voor voorraadbeheer en logistieke operaties, omdat producten hiermee kunnen worden gevolgd en beheerd. SKU’s kunnen informatie bevatten over de eigenschappen van een

Lees verder >
Wat wordt bedoeld met de 80 20 regel?
Inkoop Kennis

Wat wordt bedoeld met de 80/20 regel?

De 80/20-regel, ook wel bekend als het Pareto-principe, is een economische regel die stelt dat 80% van alle resultaten voortkomt uit 20% van alle inspanningen. Deze regel werd voor het eerst geïntroduceerd door de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto, die ontdekte dat 80% van het land in Italië in handen was

Lees verder >
Wat betekent 3PL & 4 PL?
Inkoop Kennis

Wat betekent 3PL & 4PL?

De termen 3PL (Third-Party Logistics) en 4PL (Fourth-Party Logistics) spelen vandaag de dag een belangrijke rol in supply chain management. Maar wat betekenen die termen precies? 3PL verwijst naar een logistieke dienstverlener die specifieke logistieke functies, zoals transport, opslag en distributie, uitbesteedt aan een externe partij. Deze dienstverleners verzorgen essentiële

Lees verder >
Wat is een freight forwarder
Inkoop Kennis

Wat is een freight forwarder?

Een freight forwarder, ook wel expediteur genoemd, is een essentiële schakel in de logistieke keten. Deze partij organiseert en coördineert het transport van de goederen van de ene locatie naar de andere. In dit kader moeten de benodigde transportmiddelen, zoals vrachtwagens, schepen of vliegtuigen, worden geregeld en de benodigde

Lees verder >

Laatste publicaties

Scroll naar boven