Incoterms, de korte aanduiding van de International Commercial Terms, zijn leveringsvoorwaarden die gebruikt kunnen worden bij internationale transacties. Deze internationaal erkende handelsvoorwaarden worden opgesteld en gepubliceerd door de International Chamber of Commerce of ICC. Hierin staat welke partij de kosten betaalt, wie het risico van verlies draagt, wat de plaats van levering is en of het vervoer inclusief verzekering is. De nieuwste versie van de Incoterms is van 2020 en bevat duidelijke afspraken die dure misverstanden en eventuele schade in de wereldwijde handel kunnen voorkomen, ook bij multimodaal transport.
FREE WHITEPAPER
Verlaag Total Cost of Ownership (TCO) met de Kraljic Matrix
Doel van de Incoterms
De Incoterms zijn contractuele voorwaarden die in het leven geroepen zijn om de complexiteit van internationale handel te vereenvoudigen door middel van eenduidige afspraken over de levering van goederen, de exacte bestemming en de bijbehorende kosten, risico’s en verplichtingen. De meest gebruikte Incoterms zijn:
- EXW (Ex Works): De verkoper stelt de goederen ter beschikking aan de koper op zijn eigen locatie en de koper draagt alle kosten en risico’s vanaf dat punt.
- FOB (Free on Board): De verkoper draagt de kosten en risico’s tot de goederen aan boord van het schip zijn, waarna de koper verantwoordelijk wordt.
- CIF (Cost Insurance and Freight): De verkoper betaalt de kosten en verzekering tot de goederen de bestemmingshaven bereiken, maar de risico’s gaan over op de koper zodra de goederen aan boord geladen zijn.
Waarom zijn Incoterms belangrijk?
Incoterms zijn duidelijke commerciële voorwaarden die de risico’s en kosten van vervoer tussen kopers en verkopers in internationaal transport regelen. Dit vermindert juridische complicaties en dure misverstanden en verbetert de efficiëntie in de supply chain. Dit is vooral van belang bij waardevolle goederen of complexe logistieke uitdagingen, zoals het vervoer van bulkgoederen.
Trends en veranderingen in de Incoterms
De laatste versie van de Incoterms is op een aantal punten gewijzigd zodat ze beter aansluiten bij de handelspraktijken van vandaag. Zo vervangt DPU (Delivered at Place Unloaded) het eerdere DAT (Delivered at Terminal). Hierbij is de verkoper ook verplicht om de goederen te lossen, niet alleen om ze te vervoeren naar een bepaalde plek.
Daarnaast worden varianten als DDP (Delivered Duty Paid) steeds belangrijker. Hierbij is de verkoper verantwoordelijk voor alle kosten en risico’s totdat de goederen de eindbestemming bereiken, inclusief eventuele importrechten en lokale kosten. Daarnaast wordt er in de nieuwe versie meer nadruk gelegd op beveiligingsvereisten en de verdeling van kosten voor vracht- en containerbehandeling. Dit reflecteert de toenemende complexiteit van wereldwijde handelsroutes en de noodzaak voor duidelijke afspraken over wie verantwoordelijk is voor specifieke aspecten van de logistiek.
Praktische toepassing van de Incoterms
In de praktijk helpen Incoterms om de kosten en risico’s bij internationale transacties goed te bepalen. Voor de opdrachtgevers van Xentys is het cruciaal om Incoterms te kiezen die precies aansluiten bij hun specifieke logistieke behoeften. Hiermee kunnen de kosten en risico’s tot een minimum beperkt blijven en wordt gezorgd dat de goederen veilig en tijdig naar hun bestemming worden vervoerd.
Free whitepaper
Project Procurement in the Machine Building Sector
Incoterms nader bekeken: EXW
Bij EXW stelt de verkoper de goederen ter beschikking op zijn eigen locatie, waarna alle kosten en risico’s, inclusief transport en verzekering, voor de koper zijn. Dit betekent dat de koper verantwoordelijk is voor het regelen van het vervoer van de goederen naar de eindbestemming, inclusief de eventuele inklaring bij de douane. EXW legt de minste verplichtingen op aan de verkoper, maar vormt een zware last voor de koper: die moet alle logistieke en transportgerelateerde zaken regelen.
FOB (Free on Board)
Free on Board is een van de meest gebruikte Incoterms bij vervoer over zee. Bij FOB neemt de verkoper de kosten en risico’s op zich totdat de goederen aan boord van het schip zijn geladen in de verschepingshaven. Vanaf dat moment gaat alle verantwoordelijkheid over op de koper, inclusief de kosten van vervoer naar de eindbestemming en de eventuele verzekering van de goederen.
CIF (Cost, Insurance and Freight)
Cost, Insurance and Freight gaat een stap verder dan FOB. Bij CIF betaalt de verkoper de kosten en de verzekering tot de goederen de bestemmingshaven bereiken. Het risico gaat echter over op de koper op het tijdstip waarop de goederen aan boord van het schip worden geladen. Het risico tijdens het vervoer over zee is dus voor de koper, maar wordt verzekerd door de verkoper. Het voordeel van CIF voor de koper is dat de meeste logistieke zaken door de verkoper worden geregeld.
DDP (Delivered Duty Paid)
Delivered Duty Paid is een van de meest uitgebreide Incoterms, waarbij de verkoper verantwoordelijk is voor alle kosten en risico’s totdat de goederen de eindbestemming bereiken. Hiertoe behoort ook het betalen van eventuele invoerrechten en lokale kosten. DDP biedt de koper maximaal gemak en minimale risico’s. De verkoper neemt alle logistieke en administratieve lasten op zich, waardoor de koper maximaal wordt ontlast.
Belang van de Incoterms
In de praktijk helpen de Incoterms bij het vaststellen van de kosten en risico’s bij internationale transacties. De opdrachtgevers van Xentys die zich bezighouden met import en export moeten zorgvuldig de juiste Incoterms kiezen die aansluiten bij hun specifieke logistieke behoeften. Dit houdt de risico’s tot een minimum beperkt en zorgt dat hun goederen veilig en op tijd hun bestemming bereiken. Met name bij het vervoer van goederen met een hoge waarde, zoals dure machines, is het voor inkopers essentieel om te weten welke Incoterms de beste bescherming bieden. Dit voorkomt dure misverstanden en zorgt voor een soepele en efficiënte supply chain.
De inkoopvacatures van Xentys
Bij Xentys begrijpen we de complexiteit en het belang van de Incoterms bij internationale handel als geen ander. Wij zijn al sinds 2010 gespecialiseerd in recruitment voor inkoop en supply chain functies in de industrie, de offshore en de bouw. Wij hebben diepgaande kennis van en ervaring in deze disciplines en de betreffende arbeidsmarkten en verzorgen recruitment voor grote opdrachtgevers. Bij ons vind je dan ook interessante inkoopvacatures met salarissen van EUR 60.000 plus. Per maand komen er soms wel 5-10 nieuwe functies bij. Wij bemiddelen voor een aantal functies op exclusieve basis, wat betekent dat je ze niet op een job board kunt vinden.
Wij zijn voortdurend op zoek naar getalenteerde professionals voor onze vacatures en voor opname in onze database met inkoop en supply chain specialisten. Ben je nieuwsgierig geworden na het lezen van dit artikel, check dan onze vacaturepagina of neem contact met ons op. Wij horen graag van je!
Nieuws
Wat is de betekenis van SKU?
Een SKU, oftewel Stock Keeping Unit, is een unieke code die wordt gebruikt om een specifiek product dat op voorraad is, te identificeren. Deze alfanumerieke code is onmisbaar voor voorraadbeheer en logistieke operaties, omdat producten hiermee kunnen worden gevolgd en beheerd. SKU’s kunnen informatie bevatten over de eigenschappen van een
Wat wordt bedoeld met de 80/20 regel?
De 80/20-regel, ook wel bekend als het Pareto-principe, is een economische regel die stelt dat 80% van alle resultaten voortkomt uit 20% van alle inspanningen. Deze regel werd voor het eerst geïntroduceerd door de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto, die ontdekte dat 80% van het land in Italië in handen was
Wat betekent 3PL & 4PL?
De termen 3PL (Third-Party Logistics) en 4PL (Fourth-Party Logistics) spelen vandaag de dag een belangrijke rol in supply chain management. Maar wat betekenen die termen precies? 3PL verwijst naar een logistieke dienstverlener die specifieke logistieke functies, zoals transport, opslag en distributie, uitbesteedt aan een externe partij. Deze dienstverleners verzorgen essentiële
Wat is een freight forwarder?
Een freight forwarder, ook wel expediteur genoemd, is een essentiële schakel in de logistieke keten. Deze partij organiseert en coördineert het transport van de goederen van de ene locatie naar de andere. In dit kader moeten de benodigde transportmiddelen, zoals vrachtwagens, schepen of vliegtuigen, worden geregeld en de benodigde