Inhoudsopgave
Hoe de inkoopstrategie af te stemmen op de organisatie
De inkoopstrategie zal moeten worden afgestemd op de specifieke behoeften en eisen van een organisatie en de sector en omgeving waarin deze actief is.
FREE WHITEPAPER
Verlaag Total Cost of Ownership (TCO) met de Kraljic Matrix
Hoe te komen tot een inkoopstrategie?
De inkoopstrategie verschilt per bedrijf en is o.m. afhankelijk van de omvang en de business van een organisatie, de cultuur en de leiding. Een grote multinational zal een heel andere inkoopstrategie hebben dan een klein, lokaal bedrijf.
Hoe kunnen organisaties ervoor zorgen dat hun inkoopstrategie is afgestemd op hun specifieke behoeften? Hier volgen enkele belangrijke stappen:
- Begrijp de behoeften en eisen van uw organisatie: Neem de tijd om de behoeften en eisen van uw organisatie te begrijpen, met inbegrip van de producten en diensten die nodig zijn, het beschikbare budget en de risico’s die moeten worden beheerd.
- Analyseer de sector: Begrijp de specifieke uitdagingen en kansen van uw branche, waaronder de regelgeving, het concurrentielandschap en de beschikbaarheid van leveranciers.
- Werk samen met stakeholders: Betrek hen bij het inkoopproces, waaronder werknemers, klanten en leveranciers. Dit moet ertoe bijdragen dat de inkoopstrategie aansluit bij de doelstellingen van de organisatie.
- Gebruik gegevens en technologie: Gebruik gegevens gestuurde analyse en technologie om het inkoopproces te ondersteunen. Dit kan helpen betere beslissingen te nemen, mogelijkheden voor kostenbesparing te identificeren en risico’s te beperken.
Kraljic Matrix
Een inkoopstrategie is dus gebaseerd op een grondige analyse van de bestaande situatie bij een bedrijf en de gewenste ontwikkeling ervan/toekomstverwachtingen en van de omgeving: klanten, leveranciers/aanbodmarkt, regelgeving en ook de maatschappij waarin de organisatie opereert.
Gewoonlijk vindt deze analyse beperkt of deels plaats. Tenslotte is er een historische situatie ontstaan die voor velen een gegeven is, zoals bijv. het wel/niet bestaan van een inkoop afdeling, de omvang van de verantwoordelijkheden die deze heeft, de manier van werken met leveranciers, etc.
De analyse die wel gedaan wordt moet gebaseerd zijn op alle relevante data/gegevens en op interviews. Kortom, de inkoopstrategie moet worden afgestemd op de specifieke behoeften van de organisatie en de sector waarin deze actief is. Teneinde een inkoopstrategie te ontwikkelen die de organisatie helpt succesvol te zijn.
Free whitepaper
Project Procurement in the Machine Building Sector
Wat omvat een inkoopstrategie?
Een inkoopstrategie leidt tot keuzes t.a.v. onderwerpen zoals:
- de budgettering (bekostiging) van de inkoop organisatie.
- de opbouw van de inkoop organisatie zelf, de opleiding en begeleiding van de medewerkers nadat ze gestart zijn, etc.
- de afbakening van verantwoordelijkheden tussen de inkoopafdeling en de omliggende afdelingen en idem voor individuele functies
- de indeling van de totale inkoop in behapbare categorieën, zowel indirecte als directe inkoopcategorieën, hiervoor mede gebruik makend van de Kraljic matrix
- de verdeling van deze categorieën over functionarissen binnen de organisatie, bijv. IT inkoop wordt gedaan door IT zelf, maar de directe inkoop categorieën zijn verdeeld over de inkoop medewerkers
- het leveranciersbeleid per categorie (single of multi vendor) en indien multi vendor hoe verhouden de leveranciers zich t.o.v. elkaar (en waarom?)
- het financiële en autorisatiebeleid (betaaltermijnen, authorisatieniveaus, 3-weg matching van facturen, e.d.)
- de wijze van selecteren, contracteren en managen van leveranciers
- de te hanteren processen en hoe die worden ontworpen, gedocumenteerd, bij gehouden en hoe medewerkers hier soepel mee gaan werken (in opgeleid worden)
- welke tools (o.m. templates voor contracten, RfQ’s, RfI’s) en applicaties zijn daar voor nodig, hoe worden die geselecteerd, geïmplementeerd en bekostigd
- targets op inkoopvlak en aan wie die targets worden toe gewezen
Als u uw inkoopstrategie wilt evalueren en wilt zien hoe deze zich verhoudt tot best practices, kan Xentys u helpen. Xentys biedt een waaier van inkoopdiensten aan, waaronder strategic sourcing, procurement process optimization en supplier relationship management. Neem vandaag nog contact op met xentys voor meer informatie.
Nieuws
Wat is de betekenis van SKU?
Een SKU, oftewel Stock Keeping Unit, is een unieke code die wordt gebruikt om een specifiek product dat op voorraad is, te identificeren. Deze alfanumerieke code is onmisbaar voor voorraadbeheer en logistieke operaties, omdat producten hiermee kunnen worden gevolgd en beheerd. SKU’s kunnen informatie bevatten over de eigenschappen van een
Wat wordt bedoeld met de 80/20 regel?
De 80/20-regel, ook wel bekend als het Pareto-principe, is een economische regel die stelt dat 80% van alle resultaten voortkomt uit 20% van alle inspanningen. Deze regel werd voor het eerst geïntroduceerd door de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto, die ontdekte dat 80% van het land in Italië in handen was
Wat betekent 3PL & 4PL?
De termen 3PL (Third-Party Logistics) en 4PL (Fourth-Party Logistics) spelen vandaag de dag een belangrijke rol in supply chain management. Maar wat betekenen die termen precies? 3PL verwijst naar een logistieke dienstverlener die specifieke logistieke functies, zoals transport, opslag en distributie, uitbesteedt aan een externe partij. Deze dienstverleners verzorgen essentiële
Wat is een freight forwarder?
Een freight forwarder, ook wel expediteur genoemd, is een essentiële schakel in de logistieke keten. Deze partij organiseert en coördineert het transport van de goederen van de ene locatie naar de andere. In dit kader moeten de benodigde transportmiddelen, zoals vrachtwagens, schepen of vliegtuigen, worden geregeld en de benodigde