inkoop kennis, Productie facility

Duurzame relaties opbouwen met strategische leveranciers?

Inhoudsopgave

Het is belangrijk te benadrukken dat strategische sourcing zoals hier beschreven vooral wordt toegepast voor strategische categorieën en leveranciers (zie de Kraljic Matrix).

Strategische sourcing omvat het opstellen van een (categorie)plan, het opbouwen van sterke relaties met sleutelfiguren binnen de leveranciers, het creëren van sterke interacties/interfaces met deze leveranciers en het actief beheren van de relatie.

Het (categorie)plan is gebaseerd op gegevensanalyse (marktanalyse, bestaande contracten, inkoopvolumes, prijzen, leverings- en kwaliteitsprestaties, interviews met interne belanghebbenden, enz.

Verlaag Total Cost of Ownership (TCO) met de Kraljic Matrix​

FREE WHITEPAPER

Verlaag Total Cost of Ownership (TCO) met de Kraljic Matrix
Whitepaper: TCO-KraljicMatrix [NL]

De belangrijkste fundamenten van strategische sourcing zijn:

  • Een weloverwogen categoriebeleid (één of meerdere leveranciers, enz.)
    het vermogen om sterke en langdurige relaties op te bouwen met leveranciers, gebaseerd op persoonlijke relaties op verschillende organisatieniveaus
  • Goede contracten
  • KPI’s

En de belangrijkste voordelen zijn:

  • Lagere QLTC (Quality, Logistics, Technology, Cost) of TCO (Total Cost of Ownership) kosten.
  • Omdat nauw wordt samengewerkt met een beperkt aantal leveranciers, krijgt elke leverancier meer volume tijdens de contractperiode en kan daardoor betere prijzen en voorwaarden bieden
  • Betere kwaliteit: door deze leveranciers door een QA te laten controleren, wordt verzekerd dat alle processen in werking zijn om een hoge leverbetrouwbaarheid en -kwaliteit te garanderen.
  • Minder risico: als een leverancier bijvoorbeeld een storing ondervindt, is het door een goede relatie waarschijnlijk dat hij zal helpen een oplossing te vinden.
Kraljic-Matrix-Basic
Banner Project Procurement in the Machine Building Sector

Free whitepaper

Project Procurement in the Machine Building Sector
Whitepaper: Project Purchasing in Machinebuilding

Dus, hoe creëer je duurzame relaties met leveranciers?

  • Investeer in de relatie op verschillende organisatorische niveaus
  • Onderhandel over een duidelijke overeenkomst waarin alle raakvlakken tussen de organisaties goed zijn beschreven en met duidelijke KPI’s voor de leverancier waaraan zijn prestaties goed kunnen worden afgemeten.
  • En heronderhandel regelmatig (jaarlijks?) over relevante onderdelen van het contract, bijvoorbeeld om de samenwerking/interfacing te verbeteren, gebieden te vinden om de samenwerking te bevorderen, enz.
  • De relatie goed beheren door prestaties te meten, deze prestaties op gezette tijden te communiceren en door dieper te duiken als deze achterblijven
  • Leveranciers helpen hun processen, producten en diensten te verbeteren, bijvoorbeeld door audits om hen te helpen groeien en concurrerender te worden.

Vind een inkoper via xentys

Bij xentys, uw ervaren inkoop recruitment bureau, helpen wij u graag met het vinden van de juiste professional voor uw inkoopteam. Stuur vandaag nog een bericht en versterk uw inkoopafdeling.

Conclusie

Strategic sourcing gaat over het opbouwen van sterke, langdurige relaties met strategische leveranciers en levert een aantal voordelen op. Het gaat erom met hen samen te werken, in hun ontwikkeling te investeren en succes tot een logisch resultaat van de samenwerking te maken.

 

Nieuws

Wat is een freight forwarder
Inkoop Kennis

Wat is een freight forwarder?

Een freight forwarder, ook wel expediteur genoemd, is een essentiële schakel in de logistieke keten. Deze partij organiseert en coördineert het transport van de goederen van de ene locatie naar de andere. In dit kader moeten de benodigde transportmiddelen, zoals vrachtwagens, schepen of vliegtuigen, worden geregeld en de benodigde douaneformaliteiten

Lees verder >
Wat is strategische inkoopplanning?
Strategische Inkoop

Wat is strategische inkoopplanning?

Strategische inkoopplanning is een essentieel onderdeel van het inkoopproces binnen bedrijven. Het richt zich op het ontwikkelen van een plan om producten en diensten zo efficiënt en kosteneffectief mogelijk in te kopen, waarbij gelet wordt op de lange-termijndoelen en de overkoepelende bedrijfsstrategie. Een strategisch inkoopplan helpt bedrijven om betere relaties

Lees verder >
Wat zijn de drie strategische inkoopstrategieën
Strategische Inkoop

Wat zijn de drie strategische inkoopstrategieën?

In de inkoopwereld zijn er drie belangrijke inkoopstrategieën waarmee bedrijven hun inkoopprocessen kunnen optimaliseren en concurrentievoordelen kunnen behalen. Deze strategieën zijn essentieel voor het beheersen van kosten, het minimaliseren van de risico’s en het ontwikkelen van langdurige relaties met leveranciers. Deze drie strategieën zijn: strategische inkoop, tactische inkoop en operationele

Lees verder >
Wat is een inkoopstrategie
Inkoop Kennis

Wat is een inkoopstrategie?

Een inkoopstrategie is een plan dat organisaties gebruiken om hun inkoopprocessen te optimaliseren. Het doel van een inkoopstrategie is om goederen en diensten van de juiste kwaliteit, tegen de beste prijs en op het juiste moment te verkrijgen. Dit omvat het selecteren van de juiste leveranciers, onderhandelen over gunstige voorwaarden

Lees verder >
Scroll naar boven