De International Commercial Terms, beter bekend als Inco-terms, zijn leveringsvoorwaarden die zijn opgesteld door de International Chamber of Commerce (ICC) en wereldwijd worden gebruikt in internationale koopovereenkomsten. Deze voorwaarden bepalen de verantwoordelijkheden en verplichtingen van kopers en verkopers met betrekking tot de levering van de goederen.
De zes belangrijkste Incoterms zijn EXW (Ex Works), FOB (Free on Board), CIF (Cost, Insurance and Freight), DAP (Delivered at Place), DDP (Delivered Duty Paid) en FCA (Free Carrier). De voorwaarden bepalen ook welke partij de risico’s en kosten draagt in de verschillende transportstadia. Er worden telkens nieuwe versies van gemaakt; de laatste versie is van het jaar 2020 en inmiddels spelen de Inco-terms een onmisbare rol in het internationaal transport van goederen.
Het is goed om vooraf duidelijk te hebben wie de transportkosten draagt, wie verantwoordelijk is voor de verzekering en wanneer het risico van schade of verlies overgaat van verkoper naar koper. Duidelijkheid vooraf voorkomt vertragingen en het ontstaan van geschillen tussen de betrokken partijen. Hieronder bespreken wij de 6 meest gebruikte Inco-terms op basis van de nieuwste versie van de Inco-terms.
FREE WHITEPAPER
Verlaag Total Cost of Ownership (TCO) met de Kraljic Matrix
EXW (Ex Works)
EXW (Ex Works of af fabriek) betekent dat de verkoper zijn verplichtingen nakomt door de goederen ter beschikking te stellen op zijn terrein, bijvoorbeeld een fabriek of magazijn.
Vanaf dat punt is de koper verantwoordelijk voor alle verdere kosten en risico’s, inclusief het laden van de goederen, transport, verzekering en douaneformaliteiten. EXW wordt vaak gebruikt in situaties waarbij de koper de volledige controle wil hebben over het transportproces. Bij EXW heeft de verkoper de minste verplichtingen, wat betekent dat de koper goed inzicht moet hebben in de logistieke en administratieve processen om eventuele problemen te voorkomen.
FOB (Free on Board)
FOB houdt in dat de verkoper verantwoordelijk is voor de levering van de goederen aan boord van het schip. Het risico gaat over op de koper zodra de goederen op het schip zijn geladen. Zodra de goederen aan boord zijn, gaat het risico over op de koper. Deze Incoterm wordt vaak gekozen door kopers die zelf het transport willen regelen nadat de goederen zijn ingeladen. Duidelijke afspraken over de haven van verzending en de verantwoordelijkheden tijdens het laden zijn belangrijk om misverstanden, vertragingen en extra kosten te voorkomen.
CIF (Cost Insurance and Freight)
Bij CIF betaalt de verkoper de kosten en verzekering tot aan de haven van bestemming. Het risico gaat wel al op de koper over zodra de goederen aan boord van het schip zijn gebracht. CIF biedt kopers meer zekerheid, omdat de verkoper verantwoordelijk is voor de verzekering tijdens het transport, wat de financiële risico’s bij schade of verlies vermindert. Deze Incoterm wordt veel gebruikt bij overzeese handel.
DAP (Delivered at Place)
DAP betekent dat de verkoper de goederen levert op de afgesproken plaats van bestemming. De koper betaalt de invoerrechten en overige douanekosten, maar de verkoper is verantwoordelijk voor alle kosten en risico’s tot het moment van levering. DAP is ideaal voor kopers die de goederen op een specifieke locatie willen ontvangen zonder te hoeven omkijken naar de logistieke aspecten van het transport. Het is belangrijk dat de verkoper en koper duidelijke afspraken maken over de exacte plaats van levering en de verdeling van verantwoordelijkheden bij eventuele douaneformaliteiten.
DDP (Delivered Duty Paid)
DDP houdt in dat de verkoper verantwoordelijk is voor de levering van de goederen op de plaats van bestemming, inclusief de betaling van alle invoerrechten en belastingen. Bij deze Incoterm neemt de verkoper de maximale verantwoordelijkheid op zich. De verkoper betaalt alle kosten, inclusief transport, verzekering en invoerrechten, tot aan de plaats van bestemming. Het enige wat de koper hoeft te doen, is de goederen in ontvangst nemen. DDP is ideaal voor kopers die alle logistieke zorgen uit handen willen geven. Het vereist echter wel dat de verkoper goed op de hoogte is van de invoerprocedures en -kosten in het land van bestemming.
Free whitepaper
Project Procurement in the Machine Building Sector
FCA (Free Carrier)
Bij FCA levert de verkoper de goederen aan een door de koper aangewezen vervoerder. Het risico gaat over op de koper zodra de goederen aan de vervoerder zijn overgedragen. Deze Incoterm biedt veel flexibiliteit als het gaat om de afspraken tussen partijen en wordt vaak gebruikt bij multimodaal transport. Het is belangrijk dat beide partijen duidelijke afspraken maken over de plaats van levering en de verantwoordelijkheden tijdens het transportproces.
Keuze van de juiste Incoterm
Het kiezen van de juiste Incoterm is van essentieel belang voor een soepel verloop van internationale transporten. De Incoterms verdelen de transportkosten en het risico van verlies en schade tussen koper en verkoper en spelen een cruciale rol in de logistieke planning. Een verkeerde keuze kan leiden tot onnodige kosten, vertragingen en juridische geschillen.
EXW en FOB worden vaak gekozen bij handel binnen de EU vanwege de eenvoudige aansprakelijkheidsverdeling. CIF en DDP bieden meer zekerheid bij overzeese transporten vanwege de duidelijkere risicospreiding. Het begrijpen van de verschillen tussen alle Incoterms en de toepassing ervan kan bedrijven helpen om internationale handelstransacties efficiënter en met lagere kosten uit te voeren.
Het belang van verzekering en goede documentatie
Een belangrijk aspect van de Incoterms dat we even afzonderlijk noemen, is de verzekering van de goederen. CIF en CIP (Carriage and Insurance Paid) vereisen beide dat de verkoper een verzekering afsluit voor de goederen. Dit biedt extra zekerheid voor de koper dat eventuele schade tijdens het transport gedekt is. Bovendien moeten alle betrokken partijen de relevante documentatie, zoals commerciële facturen en transportdocumenten, nauwkeurig beheren om de naleving van de gekozen Incoterm te waarborgen.
Kom in actie en check onze inkoopvacatures
De complexiteit van internationaal transport en de noodzaak van gedetailleerde kennis van de Incoterms zorgen dat inkoop en supply chain management hier extra uitdagend zijn. Bij Xentys zijn we daarom voortdurend op zoek naar professionals die deze expertise kunnen inbrengen bij onze opdrachtgevers.
Ben jij toevallig een expert op het gebied van inkoopstrategieën, internationaal transport of supply chain management? Bekijk dan onze vacaturepagina en til je carrière naar een nieuw niveau. Wij hebben interessante vacatures met een salaris vanaf EUR 60.000 en andere aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden. Wij bemiddelen voor zowel vaste als interim posities en werken voor een aantal functies op exclusiveitsbasis. Dit houdt in dat je deze functies niet op een job board zult vinden. Dus wil jij het verschil maken in de wereld van internationaal transport en logistiek, neem dan contact met ons op. Wij horen graag van je!
Nieuws
Wat is de betekenis van SKU?
Een SKU, oftewel Stock Keeping Unit, is een unieke code die wordt gebruikt om een specifiek product dat op voorraad is, te identificeren. Deze alfanumerieke code is onmisbaar voor voorraadbeheer en logistieke operaties, omdat producten hiermee kunnen worden gevolgd en beheerd. SKU’s kunnen informatie bevatten over de eigenschappen van een
Wat wordt bedoeld met de 80/20 regel?
De 80/20-regel, ook wel bekend als het Pareto-principe, is een economische regel die stelt dat 80% van alle resultaten voortkomt uit 20% van alle inspanningen. Deze regel werd voor het eerst geïntroduceerd door de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto, die ontdekte dat 80% van het land in Italië in handen was
Wat betekent 3PL & 4PL?
De termen 3PL (Third-Party Logistics) en 4PL (Fourth-Party Logistics) spelen vandaag de dag een belangrijke rol in supply chain management. Maar wat betekenen die termen precies? 3PL verwijst naar een logistieke dienstverlener die specifieke logistieke functies, zoals transport, opslag en distributie, uitbesteedt aan een externe partij. Deze dienstverleners verzorgen essentiële
Wat is een freight forwarder?
Een freight forwarder, ook wel expediteur genoemd, is een essentiële schakel in de logistieke keten. Deze partij organiseert en coördineert het transport van de goederen van de ene locatie naar de andere. In dit kader moeten de benodigde transportmiddelen, zoals vrachtwagens, schepen of vliegtuigen, worden geregeld en de benodigde