Duurzame relaties opbouwen met strategische leveranciers?
Het is belangrijk te benadrukken dat strategische sourcing zoals hier beschreven vooral wordt toegepast voor strategische categorieën en leveranciers (zie de Kraljic Matrix).
Strategische sourcing omvat het opstellen van een (categorie)plan, het opbouwen van sterke relaties met sleutelfiguren binnen de leveranciers, het creëren van sterke interacties/interfaces met deze leveranciers en het actief beheren van de relatie.
Het (categorie)plan is gebaseerd op gegevensanalyse (marktanalyse, bestaande contracten, inkoopvolumes, prijzen, leverings- en kwaliteitsprestaties, interviews met interne belanghebbenden, enz.
De belangrijkste fundamenten van strategische sourcing zijn:
- Een weloverwogen categoriebeleid (één of meerdere leveranciers, enz.)
het vermogen om sterke en langdurige relaties op te bouwen met leveranciers, gebaseerd op persoonlijke relaties op verschillende organisatieniveaus - Goede contracten
- KPI’s
En de belangrijkste voordelen zijn:
- Lagere QLTC (Quality, Logistics, Technology, Cost) of TCO (Total Cost of Ownership) kosten.
- Omdat nauw wordt samengewerkt met een beperkt aantal leveranciers, krijgt elke leverancier meer volume tijdens de contractperiode en kan daardoor betere prijzen en voorwaarden bieden
- Betere kwaliteit: door deze leveranciers door een QA te laten controleren, wordt verzekerd dat alle processen in werking zijn om een hoge leverbetrouwbaarheid en -kwaliteit te garanderen.
- Minder risico: als een leverancier bijvoorbeeld een storing ondervindt, is het door een goede relatie waarschijnlijk dat hij zal helpen een oplossing te vinden.
Dus, hoe creëer je duurzame relaties met leveranciers?
- Investeer in de relatie op verschillende organisatorische niveaus
- Onderhandel over een duidelijke overeenkomst waarin alle raakvlakken tussen de organisaties goed zijn beschreven en met duidelijke KPI’s voor de leverancier waaraan zijn prestaties goed kunnen worden afgemeten.
- En heronderhandel regelmatig (jaarlijks?) over relevante onderdelen van het contract, bijvoorbeeld om de samenwerking/interfacing te verbeteren, gebieden te vinden om de samenwerking te bevorderen, enz.
- De relatie goed beheren door prestaties te meten, deze prestaties op gezette tijden te communiceren en door dieper te duiken als deze achterblijven
- Leveranciers helpen hun processen, producten en diensten te verbeteren, bijvoorbeeld door audits om hen te helpen groeien en concurrerender te worden.
Conclusie
Strategic sourcing gaat over het opbouwen van sterke, langdurige relaties met strategische leveranciers en levert een aantal voordelen op. Het gaat erom met hen samen te werken, in hun ontwikkeling te investeren en succes tot een logisch resultaat van de samenwerking te maken.