Inhoudsopgave
Vanzelfsprekend gaat (de HR afdeling- of de recruiter van) een bedrijf eerst zelf werven voor een vacature. Maar, stel dat het niet zo eenvoudig blijkt dat te laten slagen, dan zou(den) (een) bureau(s) ingeschakeld kunnen worden. Bureaus te over. Hoe vindt je als HR de juiste?
Bureau(s) selecteren
Tja, menig bureau dat zijn dienst (search / W&S) tracht te verkopen, bouwen hier vaak prachtige vergezichten. Het maakt de keuze des te lastiger.
Keuzes
De belangrijke vragen die dan gesteld worden, zijn:
- Gaan we één of meerdere bureaus in de arm nemen?
- Blijven we zelf ook verder zoeken?
- Welk(e) bureau(s) gaan we inschakelen?
FREE WHITEPAPER
Verlaag Total Cost of Ownership (TCO) met de Kraljic Matrix
Overwegingen
Onze (xentys) insteek is dat het erom gaat de kans op succes te maximaliseren. Vanzelfsprekend spreken we hier ook vanuit ons eigen belang: wij willen de kans op succes voor onze klant optimaliseren en daarmee ook voor onszelf.
Eén of meerdere bureaus
Als een bureau ingeschakeld wordt, verwacht de opdrachtgever bovengemiddelde kandidaten. Er wordt tenslotte betaald voor deze dienst. Dan wordt het voor zwaardere posities (boven de € 50 à € 60K salaris) steeds minder handig met meerdere bureaus te werken:
- Ook heeft het vaak een minder goede invloed op de kwaliteit van de communicatie tussen bureau en de opdrachtgever, die de tijd en aandacht over meerdere bureaus moet verdelen
- Bureaus benaderen dan te vaak dezelfde kandidaten, wat een rommelige indruk maakt bij die kandidaten en het vertrouwen in de onderneming met de vacature niet vergroot.
Dit alles heeft een grote impact op de kans op succes voor het bureau. Menig bureau, waaronder xentys, gaan de kans op succes (voor zichzelf en voor de klant) inschatten en de inspanning daarop aanpassen.
Zelf ook blijven zoeken?
Dan nog de vraag of de opdrachtgever zelf ook moet blijven zoeken. Belangrijk is dat de opdrachtgever zich realiseert dat deze dan in feite de concurrent is van het/de bureau(s). In dat geval kunnen wij niet anders dan de arbeidsmarkt te benaderen zonder onze opdrachtgever bekend te maken. Dit maakt onze zoektocht zonder meer lastiger, omdat het moeilijker wordt om mensen te verleiden te reageren.
Welk(e) bureau(s)?
Bij de keuze van een bureau moet dat bureau vertrouwen inboezemen:
- de recruiter kent het werkveld (de discipline) waar binnen hij recruteert uit eigen ervaring en
- kent die arbeidsmarkt
- een persoonlijke klik met de recruiter is ook onontbeerlijk.
Free whitepaper
Project Procurement in the Machine Building Sector
Minder goede communicatie?
Wat betekent dat: minder goede communicatie tussen bureau en opdrachtgever?
- Contact alleen o.b.v. telefoon en email (dus niet face to face)
- Een minder heldere specificatie van het vacante functieprofiel, zonder veel details
- Maar ook traag reageren, wat in een lastige arbeidsmarkt gewoon een slecht effect heeft. Zeker als het goede kandidaten betreft. Die wachten namelijk vaak niet
- Maar ook: minder sympathieke communicatie, wat de samenwerking beïnvloedt. Het is tenslotte mensenwerk.
En nu?
Goed, er is een samenwerking aangegaan met (bij voorkeur) één bureau of met meerdere bureaus en dus is besloten de vacature uit te besteden.
Hoe nu de kans op succes optimaliseren?
Hou verwachtingen realistisch
Allereerst is het van belang de verwachtingen realistisch te houden. Ook dat bureau zal op zoek moeten naar geschikte kandidaten die op dat moment beschikbaar zijn, resp. een overstap willen maken, op de locatie willen werken waar het bedrijf gevestigd is en dat op basis van de arbeidsvoorwaarden in de vacante functie. Kortom, dat kost tijd. Geef het bureau die tijd.
Het vacature profiel
De mate van detail van het functieprofiel van de vacature is super belangrijk voor het bureau om een wervend functieprofiel te schrijven, en daarmee de juiste man/vrouw te verleiden tot deze overstap. Daarom is het voor ons (xentys) noodzaak om de hiring manager (de manager die de vacature heeft) te spreken en van deze zelf te vernemen wat de situatie in de afdeling en in zijn werkveld is, waar zijn prioriteiten voor de functie liggen, welke uitdagingen er zijn en vooral ook om te weten wie de hiring manager zelf is. En, eerlijk is eerlijk, voor ons is het ook van belang omdat wij daarmee het vertrouwen kunnen achterlaten dat wij in staat zijn om de juiste kandidaten te vinden voor de vacature. En, dat zorgt ervoor dat onze kandidaten serieus genomen worden, ook als zij een wat onverwacht profiel hebben.
Goede communicatie
Dit is een tweebaansweg. Beide partijen informeren elkaar pro-actief over de relevante vorderingen en ontwikkelingen. Belangrijk is dat de opdrachtgever het bureau informeert over veranderingen in het functieprofiel of als er andere ontwikkelingen zijn die de search beïnvloeden.
En dus …
Dit is de wijze waarop wij liefst met onze klanten samenwerken en samen succesvol worden:
- Een hechte relatie, liefst 1-op-1
- een vertrouwens band met de eindklant (zowel HR als hiring manager)
- zodat wij het verhaal van het bedrijf en de functie goed kunnen vertellen, en dus mensen verleid kunnen worden te reageren.
Met opdrachtgevers die het mogelijk maken zo te werken, verloopt de samenwerking fantastisch en krijgen we de mooiste resultaten (sorry, plaatsingen).
Doet u mee?
Mocht je nog vragen hebben aan de hand van dit blog, neem dan contact op met: maarten.smitsvanoyen@xentys.nl
Nieuws
Wat is de betekenis van SKU?
Een SKU, oftewel Stock Keeping Unit, is een unieke code die wordt gebruikt om een specifiek product dat op voorraad is, te identificeren. Deze alfanumerieke code is onmisbaar voor voorraadbeheer en logistieke operaties, omdat producten hiermee kunnen worden gevolgd en beheerd. SKU’s kunnen informatie bevatten over de eigenschappen van een
Wat wordt bedoeld met de 80/20 regel?
De 80/20-regel, ook wel bekend als het Pareto-principe, is een economische regel die stelt dat 80% van alle resultaten voortkomt uit 20% van alle inspanningen. Deze regel werd voor het eerst geïntroduceerd door de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto, die ontdekte dat 80% van het land in Italië in handen was
Wat betekent 3PL & 4PL?
De termen 3PL (Third-Party Logistics) en 4PL (Fourth-Party Logistics) spelen vandaag de dag een belangrijke rol in supply chain management. Maar wat betekenen die termen precies? 3PL verwijst naar een logistieke dienstverlener die specifieke logistieke functies, zoals transport, opslag en distributie, uitbesteedt aan een externe partij. Deze dienstverleners verzorgen essentiële
Wat is een freight forwarder?
Een freight forwarder, ook wel expediteur genoemd, is een essentiële schakel in de logistieke keten. Deze partij organiseert en coördineert het transport van de goederen van de ene locatie naar de andere. In dit kader moeten de benodigde transportmiddelen, zoals vrachtwagens, schepen of vliegtuigen, worden geregeld en de benodigde